• Bucuresti, 1975
  • Traducere: Antoaneta Ralian
  • Numar pagini: 288
  • Disponibila pe: calinblaga.ro
  • Rating:  8/10

Daphne Adeane este numele personaj feminin aflat in centrul actiunilor romanului, desi nu fizic, ea fiind sotia decedata a unui om de afaceri infloritor.

Romanul incepe cu prezentarea prieteniei de mult timp dintre tanarul Michael Choyce ( de 25 de ani) si Hyacinth Wake, sotia lui Basil Wake. Michael si Hyacinth aveau o relatie care dura de multi ani (“Basil accepta. Il indragea pe Michael si avea deplina incredere in sotia sa.”) , relatie care inceteaza brusc la cererea doamnei Wake, cerere care are la baza constientizarea de catre Basil a relatiei dintre ei. Michael incearca sa o vada pe Hyacinth prin orice mijloc ,inca aceasta refuza orice cerere de a se intalni.

Matusa lui Michael, Lady Robarts, are o discutie cu Michael ,in care ii aduce la cunostinta ca e timpul sa se insoare, sa se aseze la casa lui, deoarece are o varsta potrivita pentru asta ,si daca va amana acest lucru, oamenii vor incepe sa vorbeasca. Michael, dezamagit si intristat de incetarea brusca a relatiei cu Hyacinth, accepta propunerea matusii sale si incepe sa o curteze pe o tanara plina de vitalitate ,Fanny Weston, pe care o intalnise si care a fost si propunerea matusii sale pentru rolul de sotie a lui. Michael si Fanny incep sa petreaca timp impreuna iar Fanny se indragosteste de Michael, insa Michael nu manifesta acelasi sentiment pentru ea, el inca tanjind dupa Hyacinth.

Fanny accepta cererea in casatorie a lui Michael, se casatoresc, au impreuna 3 copii (dintre care unul moare la o saptamana dupa nastere), insa mariajul lor decurge monoton, intre cei doi soti stabilindu-se instrainarea, teama de relationare si cunoastere profunda a celuilalt. Fanny isi pierde din frumusete si energie, uratindu-se, fapt ce iese in evidenta in ochii tuturor.

Frumusetea lui Fanny revine atunci cand il cunoaste pe scriitorul Leo Dettrick , un tanar foarte indragostit de raposata Daphne Adeane, si pe care vede in Fanny. De remarcat faptul ca in trecut, si alte persoane au asociat-o pe Fanny cu Daphne Adeane. Leo ii trezeste lui Fanny pasiunile de odinioara fata de sculptat, muzica, lectura. Tot acesta ii povesteste despre Daphne Adeane dar si despre cel mai bun prieten al lui, Francis Greene, de asemenea foarte indragostit de Daphne.

Intre timp, Michael afla de moartea lui Hyacinth din ziar, in urma unei operatii aparent banale.

Odata cu trecerea timpului si aparitiile tot mai frecvente ale lui Fanny in public, interactiunea acesteia cu tot felul de oameni, dar si vizitele in strainatate, iubirea lui Fanny pentru Michael se pierde, dispare incet, mariajul desfasurandu-se in completa monotonie, pe cand Michael descopera sentimente noi pentru sotia sa, abia acum incepand sa o iubeasca.

Inevitabilul se intampla odata cu venirea razboiului (si disparitia lui Michael intr-un zbor de recunoastere ), cand Fanny se indragosteste de Francis Greene, mentionat mai devreme, cel mai bun prieten al lui Leo Dettrick si fostul admirator al Daphnei Adeane, care, de asemenea, se indragosteste de Fanny inca de cand interactioneaza prima data cu aceasta, cu ocazia unui accident de masina. Odata cu decizia celor doi de a se casatori, au loc actiuni decisive pentru finalul romanului, un final surprinzator de altfel, pe care nu il voi dezvalui in aceasta recenzie.

Personal, cred ca scriitorul a narat foarte frumos actiunile, fara detalii inutile si fara a incarca prea mult descrierile. Protagonistii mi se par foarte prost sincronizati, in ceea ce priveste aparitia sentimentelor de iubire ale unuia fata de celalalt, dar tocmai aceasta desincronizare alcatuieste partea interesanta a romanului.

Legatura cu Daphne Adeane este realizata prin frecventele asocieri realizate de catre restul personajelor cu Fanny, prin destinul similar pe care acestea il au, dar si prin faptul ca sunt iubite de Francis Greene si divinizate de Leo Dettrick.

Romanul este trist, din punctul meu de vedere, evidentiind desacralizarea institutiei familiei. Nu este o lectura plictisitoare, dar nici extraordinara.

not-bad-obama

“Daphne Adeane, roman de larg rasunet in literatura dintre cele doua razboaie, este opera care a starnit cel mai mare interes de public din creatia lui Maurice Baring (1874-1945), romancier, poet, jurnalist si diplomatic britanic, adanc cunoscator si pasionat traducator al poeziei clasice ruse.

Este povestea-trasata cu subtila patrundere psihologica- a unei drame universal umane: traiectoria unei casnicii initial gresit pornite, lunecand pe panta instrainarii dintre soti, ratacirilor, inhibarilor, contratimpurilor, pentru a reveni ,pana la urma, pe planul intelegerii si regasirilor afective…”-Coperta cartii